گز از تنقلات شیرین, مجله گز

معرفی بهترین انواع گز

0
(0)

تاریخچه و مواد اولیه گز

همان طور که میدانید انواع گز یکی از معروف ترین و پر طرفدارترین سوغات شهر اصفهان است که سالانه مقادیر بالایی از آن به صورت فله‌ای و کیلویی در کارخانجات تولید، بسته بندی و به فروش میرسد. اما شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که تاریخچه و اصالت این محصول ارزشمند به کجا بر میگردد؟ در واقع باید بگوییم که قدمت گز به دوران قاجاریه بر می‌گردد. در آن زمان علاوه بر خرید و فروش داخلی، به عنوان یک محصول و سوغات ارزشمند به دیگر کشورها ارسال میشد.

انواع گز

اصالت انواع گز را میتوان به طور عمده برای شهر اصفهان دانست اما حرفه‌ تولید گز در سال 1334 در استان اصفهان آغاز و رواج پیدا کرد. به طوری که هزاران کارگاه و کارخانه با برند های متفاوت در این شهر اقدام به تولید گز کردند. البته لازم است ذکر شود که مواد اولیه‌ گز از گذشته تا به امروز تغییر کرده است. به طوری که در گذشته از شیره اصل درخت گز انگبین برای درست کردن گز استفاده می‌شد اما امروزه به دلیل بالا بودن قیمت این عصاره، از انگبین‌های گیاهی استفاده می‌شود.

مواد اولیه‌ ای که به طور مشترک در انواع مختلف گز به کار رفته اند را میتوان به این صورت نام برد:

  • مغز پسته، فندق یا بادام
  • خلال بیدمشک
  • شکر
  • گلاب
  • گزانگبین
  • انگبین‌های گیاهی نظیر ترنجبین، عسل و…
  • سفیده تخم مرغ

که میزان استفاده از هر یک از آنها باعث ایجاد تغییر در طعم و قیمت آن میشود.

انواع گز از لحاظ طعم و بسته بندی

با گذشت زمان رفته رفته بر تعداد کارخانجات تولید این محصول افزوده شد به طوری که آنها برای رقابت با یکدیگر اقدام به ایجاد تغییراتی در طرز تهیه این محصول کردند و در نتیجه همین موضوع باعث شد که انواع مختلفی از گز به دست مصرف کننده و مشتریان برسد. در ادامه شناخته شده ترین انواع گز را ذکر کرده و ویژگی های آنها را بیان میکنیم:

مطالعه کنید درباره‌  بهترین گز آردی اصفهان

1- گز آردی

در میان انواع گز به طور عمده گز آردی از نظر روش تهیه و مواد اولیه ای که در آن استفاده میشود تا حد زیادی مشابه گز های قالبی است و تنها تفاوت چشمگیر آنها در نحوه‌‌ بسته بندی و برش این محصول در کارخانجات است که در بازار عرضه میشوند. به طوری که برای بسته بندی گز آردی برای جلوگیری از خشک شدن و حفظ رطوبت گز، باید آن را در آرد فراوان بغلتانند. اما شاید شما هم متوجه شده باشید که ویژگی دیگری که گز آردی را از گز معمولی متمایز میکند، عدم چسبندگی آن به دندان است! علاوه بر آن به دلیل همین نحوه تولید و بسته بندی، این نوع گز از ماندگاری بالا تری نسبت به سایر انواع گز برخوردار است.

گز آردی

2- گز رژیمی

طعم بی نظیر گز باعث شده است تا این محصول طرفداران زیادی را به خود جذب کند. اما افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند چه؟ امروزه مصرف قند به مراتب از سال های گذشته بیشتر شده است و بسیاری از ترکیبات غذایی که به صورت روزانه مورد مصرف ما قرار میگیرند هم به شکل غیرمستقیم دارای میزان قابل توجهی از قند هستند.

این نوع گز رژیمی، علاوه بر اینکه برای افراد دیابتی مناسب است، برای کسانی که میخواهند کالری کمتری وارد بدنشان بشود و به عبارتی غذای رژیمی مصرف کنند و یا حتی ورزشکاران هم بسیار سودمند است. دلیل آن هم این است که در بیشتر موارد در ترکیبات و مواد اولیه این نوع گز از پودر های گیاهی طعم دهنده به جای قند و گلوکز استفاده میشود. به این ترتیب، خوشبختانه همه افراد قادر به مصرف این محصول هستند!

3- سوهان گزی

شاید دلیل اصلی طعم بی نظیر این محصول این باشد که این نوع گز تولیدی، ترکیبی از دو شیرینی سنتی ایرانی است. یا همان ترکیبی از سوهان و گز. این محصول به صورت لقمه ای و با پوششی از سوهان که داخل آن از گز پر شده است تولید و به دست مصرف کننده میرسد.

سوهان گزی

4- گز پروبیوتیک

گز پروبیوتیک یکی دیگر از انواع گز است که مانند گز رژیمی قند بالا را حذف کرده است و همچنین دارای باکتری های مفیدی به نام پروبیوتیک ها است. البته این نوع گزها را نمیتوان از دسته محصولات سنتی به حساب آورد بلکه از دستاوردهای جدید صنعت تولید گز هستند که به تازگی تولید آنها رواج یافته است.

مطالعه کنید درباره‌  بهترین گز اصفهان

از خواص درمانی و مفید این نوع گز میتوان ذکر کرد که باکتری های مفید پروبیوتیک به کار رفته در آن باعث تقویت سیستم گوارش بدن میشود. به طوری که دسته ای از افراد که مشکلات و ناراحتی های معده دارند و معمولا لاکتوز، معده آنها را دچار مشکل میکند، مصرف این باکتری ها میتواند برای آنها بسیار مفید و سودمند باشد. البته شاید لازم باشد بگوییم که برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، بهتر است این ماده با مشورت پزشک مورد استفاده قرار گیرد. البته که برای افزایش ماندگاری و حفظ این خواص درمانی بهتر است که این نوع گز حتما در دمای پایین فریزر و یخچال نگهداری شوند.

5- گز شکلاتی

همان طور که میدانید شکلات را میتوان یکی از خوراکی های محبوبی به حساب آورد که اکثر افراد طرفدارش هستند. به همین دلیل سعی شده تا از آن برای تولید شیرینی گز هم استفاده شود. این نوع گز از تولیدات تازه این محصول میباشد که با ذائقه بسیاری از افراد سازگاری دارد. در این نوع گز روی آنها را با لایه ای از شکلات میپوشانند که همین موضوع علاوه بر طعم بی‌نظیر آن بر نگهداری آن هم تاثیر میگذارد و میزان ماندگاری آن را بالا میبرد.

بهترین شرایط برای نگهداری گز

انواع گز را باید در محیطی خشک و خنک و دور از نور خورشید و گرما نگهداری کرد تا بافت خود را حفظ کند. علاوه بر آن باید به زمان مصرف آنها توجه کنید. مثلا برای یک گز معمولی 2 تا 4 ماه و برای گز شکلاتی 6 تا 9 ماه را میتوان برای مصرف آن در نظر گرفت.

مطالعه کنید درباره‌  مرکز خرید گز اصفهان

پس با تمام این تفاسیر نکته مهم در نگهداری گز ویژگی های مکان آن است که باید خشک و خنک باشد و چون در گز سفیده تخم مرغ به کار رفته، دمای بالای 25 درجه و گرما برای آن توصیه نمیشود، همچنین دمای خیلی پایین هم، اگر زیر صفر باشد باعث سفت شدن بافت گز می‌شود. رطوبت و شرجی بودن شرایط دیگری است که برای نگهداری گز اصلا مناسب نیست. نکته دیگر این که گز را نباید بدون پوشش و در حالت باز گذاشت.

یک گز مرغوب و با کیفیت چه ویژگی هایی دارد؟

نکته مهم دیگری که باید به طور ویژه در هنگام خرید انواع گز در نظر گرفت، کیفیت آنها است. در ادامه به مواردی که نشان‌دهنده یک نمونه گز درجه یک هستند را ذکر میکنیم.

یک گز با کیفیت علاوه بر طعم و مزه خوب آن باید دارای بافتی نرم و تازه باشد. نرم بودن انواع گز باعث میشود که گز راحت تر خورده شود و به دندان نچسبد! برای این منظور استفاده از مواد اولیه با کیفیت اهمیت فراوانی دارد. مثلا استفاده از شیرینی و قند طبیعی و انگبین ها تفاوت چشگیری در مرغوبیت این محصول ایجاد میکند. البته که استفاده از شیرین کننده های مصنوعی مانعی ندارد اما حداکثر مجاز آن باید رعایت شود.

همان طور که گفته شد ارزش غذایی گز با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آن قابل سنجش است و استفاده از مغزهای تازه طعم مطبوعی به گز میبخشد. سفیده تخم مرغ منبع پروتئین این ماده غذایی به شمار میرود که آن را به همراه چاشنی های مشخصی به مواد اولیه اضافه میکنیم تا خمیر گز آماده شود.

ویژگی های گز مرغوب

خرید اینترنتی گز

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله شما میتوانید برای خرید انواع گز درجه یک با بسته بندی ها و ترکیبات مختلف از سایت گز‌ فروس به صورت اینترنتی و آنلاین اقدام کنید و در سریع ترین زمان و مناسب ترین قیمت ممکن این محصول را تحویل بگیرید.

برای سفارش و خرید گز بلداجی با ما سایت با ما تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *