گز از تنقلات شیرین

طبع گز چیست؟

طبع گز چیست؟
1.5
(2)

آشنایی اولیه با گز

یکی از خوش طعم ترین و شناخته شده ترین شیرینی های سنتی که به طور عمده در اصفهان تولید میشود و میتوانید بهترین انواع گز را از آنجا تهیه کنید. اما شاید بپرسید گز را از چه چیزی تهیه می‌کنند و مواد اولیه آن چیست؟ طبع گز چیست و چه خواص دارویی دارد؟

گز شیرینی خوشمزه‌ و کش‌دار اصفهانی است که از سفیده‌ تخم مرغ و شکر و آب تهیه می‌شود. درست کردن این شیرینی نیاز به مهارت و دقت خاصی دارد و هر کسی نمی‌تواند از عهده‌ آن بربیاید. آشپزهای حرفه‌ای برای خوش عطر کردن این شیرینی داخل آن گلاب، پودر یا عرق هل و مغز بادام یا پسته می‌ریزند. به همین خاطر اگر فقط یک بار گز اصل و با کیفیت اصفهان را بخورید، هیچوقت طعم آن را فراموش نخواهید کرد.

در واقع اصالت انواع گز را میتوان به طور عمده برای شهر اصفهان دانست. حرفه‌ تولید گز در سال 1334 در استان اصفهان آغاز و رواج پیدا کرد به طوری که هزاران کارگاه و کارخانه با برند های متفاوت در این شهر اقدام به تولید گز کردند. البته لازم است ذکر شود که مواد اولیه‌ گز از گذشته تا به امروز تغییر کرده است. به طوری که در گذشته از شیره اصل درخت گز انگبین برای درست کردن گز استفاده می‌شد اما امروزه به دلیل بالا بودن قیمت این عصاره، از انگبین‌های گیاهی استفاده می‌شود.

طبع گز

انواع طبع خوراکی ها

طبع گرم

طب سنتی ایرانی، غذاها را به گروه های مختلفی تقسیم میکند. از دسته بندی های مرسوم طب سنتی خوراکی ها با طبع گرم هستند. مصرف موادغذایی با طبع گرم به شما کمک میکند تا بدن تان گرم بماند و لرز، کم ‌خونی، سرما خوردگی و خستگی بیش از حد درمان شود. اما شاید برایتان سوال باشد که چه غذاهایی طبع گرم دارند؟ و غذا هایی با طبع گرم چه ویژگی هایی دارند؟

مطالعه کنید درباره‌  معرفی بهترین انواع گز

در واقع غذاهایی با طبع گرم باعث افزایش گردش خون و گرم شدن بدن میشوند. برای افراد دارای نفخ شکم که احساس ناراحتی بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دارند، توصیه می‌شود که از غذاهای با طبع گرم استفاده کنند.

غذاهای تند و غذاهایی که با حرارت پخته می‌شوند، طبیعتی گرم دارند و عموما این غذاها دارای کالری زیادی هستند و مصرف آن در فصل سرد توصیه می‌شود.

طبع سرد یا گرم غذا به درجه حرارت آن مربوط نمی‌شود بلکه به طبقه بندی مواد غذایی مربوط می‌شود. خوراکی های گرم برای درمان بیماری های مفصلی و استخوانی و خوراکی های سرد برای درمان بیماری های صفرا و کبد مناسب است.

طبع گز چیست؟

طبع سرد

بر اساس توضیحاتی که ارائه دادیم شما باید به خوبی متوجه شده باشید که مواد غذایی سرد فواید کمتری نسبت به غذاهای گرم دارند. بر اساس تحقیقاتی که محققان بر روی این غذاها انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که بیشتر بیماری‌ها از خوراکی‌هایی می‌باشد که طبع سرد دارند، بر این اساس اگر شما از آن دسته افرادی می‌باشید که طبع سرد دارند بهتر است این دسته از خوراکی‌ها را مصرف نکنید. بیشتری خوراکی هایی که طبع سرد دارند برای کسانی مناسب است که دارای طبع گرم می‌باشند

خواص دارویی و طبع گز انگبین در طب سنتی

به طور کلی میتوان گفت طبع گز گرم است. همچنین گز انگبین مانند سایر انگبین ها دارای خواص دارویی بسیاری است به طوری که حاوی ویتامین های گوناگون میباشد. با این تفاوت که آنها به مقدار کم مفید بوده و در صورتی که به مقدار زیاد مصرف شوند ممکن است عوارضی را در فرد ایجاد کنند. خوردن گز انگبین نرمی استخوان را معالجه میکند و میکرب های بیماری زا را از بین میبرد. البته برای تهیه گز نمیتوان از گز علفی که آن را به نام گز انگبین هم میفروشند استفاده کرد.

همچنین برای زخم روده میتوان شهد گز انگبین را در آب جوش حل نموده و مصرف کرد . یکی از خواص شگفت انگیز گز انگبین استفاده از فروکتوز موجود در این ماده برای درمان ناباروری است. مصرف این گیاه از یبوست و بواسیر پیشگیری میکند و بهترین ملین برای کودکان و افراد سالخورده محسوب میشود. گز انگبین باعث تقویت دستگاه گوارش، تقویت كبد، معده و روده شده و ضد عفونی كننده دستگاه گوارش است. استنشاق بخور شاخه و برگ گز انگبین یکی از راه های درمان خانگی سرماخوردگی در منطقه خوانسار است. از خاکستر این گیاه، جهت درمان سوختگی ها استفاده میشود. علاوه بر تمامی خواص ذکر شده مصرف گز‌انگبین، جهت درمان یرقان اگر ناشی از ضعف كیسه صفرا باشد، مفید است.

مطالعه کنید درباره‌  بهترین گز اصفهان

با این که طبع برگ، ریشه و پوست گیاه گز انگبین سرد و خشک است اما شهد آن طبعی گرم و خشک دارد.

با تمام این تفاسیر یک نمونه از گز با کیفیت و مرغوب میتواند برای مصرف کننده خواص دارویی و درمانی نسبتا بالایی داشته باشد چرا که مواد اولیه به کار رفته در آن مقادیر بالایی از ویتامین ها و مواد معدنی را دارا هستند. از جمله این خواص دارویی میتوان به تقویت سیستم ایمنی بدن، خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی بودن، درمان استرس و اضطراب، تقویت حافظه، سلامت پوست و مو، تامین مقدار بالایی از انرژی و درمان کم خونی آن که ناشی از وجود ویتامین های A، B، C و E در آن است اشاره کرد.

طبع گز چیست؟

طرز تهیه گز

شاید بد نباشد برای آشنایی با طبع گز و خواص آن ابتدا ببینیم که مواد اولیه این شیرینی سنتی چیست و چگونه تهیه میشود:

  • عسل را به همراه آب کمی حرارت میدهیم تا به شکل شهد دربیاید سپس بادکا را به مواد اضافه کنید.
  • مواد را مرتب هم بزنید تا کش‌دار شود.
  • سفیده تخم‌مرغ‌ها و گلاب را با همزن هم بزنید تا سفت شود.
  • برای امتحان اینکه شهد آماده است یا خیر مقدار کمی از شهد را روی تکه‌های یخ بریزید اگر حالت شکنندگی پیدا کرد در این صورت شهد قوام آمده است و می‌توانید آن را از روی حرارت بردارید.
  • مقداری از شهد را با سفیده تخم مرغ سفت شده مخلوط و به بقیه شهد اضافه کنید.
  • مواد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خوب هم بزنید.
  • روی اجاق گاز ظرف حاوی مواد را روی شعله‌پخش‌کن قرار دهید.
  • مواد را مرتب هم بزنید تا سفت شود.
  • در این مرحله باید دقت کنید که مواد سرد نشود، زیرا در غیر این صورت گز خراب می‌شود.
  • مغز پسته خام خُرد شده را به مواد اضافه کنید.
  • برای تست گز، کمی از مواد را می‌گذاریم تا خنک شود اگر به دست نچسبید گز آماده مصرف است.
  • مقداری از مواد را برمی‌داریم در قالب‌های مخصوص می‌ریزیم و کمی آرد روی آن می‌پاشیم.
مطالعه کنید درباره‌  درصد گز به چه معنا است؟
طبع گز چیست؟

آیا بیماران دیابتی و افراد چاق میتوانند از گز های رژیمی استفاده کنند؟

طعم بی نظیر گز و طبع گرم آن باعث شده است تا این محصول طرفداران زیادی را به خود جذب کند. اما افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند چه؟ امروزه مصرف قند به مراتب از سال های گذشته بیشتر شده است و بسیاری از ترکیبات غذایی که به صورت روزانه مورد مصرف ما قرار میگیرند هم به شکل غیرمستقیم دارای میزان قابل توجهی از قند هستند.

این نوع گز رژیمی، علاوه بر اینکه برای افراد دیابتی مناسب است، برای کسانی که میخواهند کالری کمتری وارد بدنشان بشود و به عبارتی غذای رژیمی مصرف کنند و یا حتی ورزشکاران هم بسیار سودمند است. دلیل آن هم این است که در بیشتر موارد در ترکیبات و مواد اولیه این نوع گز از پودر های گیاهی طعم دهنده به جای قند و گلوکز استفاده میشود. به این ترتیب، خوشبختانه همه افراد قادر به مصرف این محصول هستند!

خرید اینترنتی گز

با توجه به مطالب ذکر شده در این مقاله شما میتوانید برای خرید انواع گز درجه یک با بسته بندی ها و ترکیبات مختلف از سایت گز‌ فروس به صورت اینترنتی و آنلاین اقدام کنید و در سریع ترین زمان و مناسب ترین قیمت ممکن این محصول را تحویل بگیرید.

برای خرید گز بلداجی اصل و دریافت اطلاعات بیشتر از طریق سایت با ما تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.3]

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 1.5 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *