گز از تنقلات شیرین, گز بلداجی

ویژگی های گز با کیفیت

مواد اولیه گز
0
(0)

ویژگی های یک گز با کیفیت

در زیر مهم ترین ویژگی هایی را که در هنگام خرید گز نشان دهنده گز با کیفیت است را برایتان بیان میکنیم:

  • استفاده از مواد طبیعی خوب و تازه در ترکیبات گز
  • وجود داشتن مغز های تازه تمیز و باکیفیت بالا
  • میزان درصد مغز های استفاده شده
  • بسته بندی استفاده شده برای مغز و توجه به قیمت آن
  • توجه به مواردی مانند زیاد نبودن چسبندگی، سفیدی، میزان نرمی و تازگی آن و همینطور شیرینی متناسب آن
  • خرید گز اصفهانی به وسیله برند های استاندارد و با کیفیت همچون خرید گز فردوس
  • میزان تردی آن متوسط بوده و خیلی نرم با چسبنده نباشد.
  • میزان قند کل آن در هر 100 گرم بدون مغز، حداقل 58 باشد.
  • میزان رطوبت آن در هر 100 گرم بدون مغز، بین 5% تا 8.5% باشد.
  • ساکاروز آن در هر 100 گرم بدون مغز، حداقل 31 باشد.
  • مجموع میزان آفلاتوکسین موجود در انواع مغزهای مصرفی برای تولید گز (B1، B2، G1 و G2) نباید بیشتر از 15PPB باشد.

ویژگی های یک گز باکیفیت

مواد اولیه

یک گز علاوه بر طعم و مزه خوبی که دارد باید نرم و تازه نیز باشد. بافت نرم گز باعث می شود که گز راحت تر خورده شود و مانع چسبیدن آن به دندان شود. برای این منظور استفاده از مواد اولیه با کیفیت اهمیت فراوانی دارد. مثلا استفاده از شیرینی طبیعی و انگبین ها ارزش غذایی گز را بالا میبرد.

مطالعه کنید درباره‌  معرفی بهترین سوغات اصفهان

حتی افراد دیابتی می توانند گز رژیمی کم شیرینی که از قند طبیعی ضعیف شده تهیه می شود را مصرف کنند. استفاده از شیرین کننده های مصنوعی منعی ندارد اما حداکثر مجاز آن باید رعایت شود.

ارزش تغذیه ای گز با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آن قابل سنجش است. استفاده از مغزهای تازه طعم مطبوعی به گز می بخشد. سفیده تخم مرغ منبع پروتئین این ماده غذایی به شمار می رود که آن را به همراه چاشنی های مشخصی به مواداولیه اضافه می کنیم تا خمیر گز آماده شود.

توجه به بسته بندی

گز خوراکی سنتی ایرانی است که معمولا برای پذیرایی و میزبانی در مراسم و مهمانی ها استفاده می شود. همچنین برای سوغات و هدیه بسیار مرسوم است. شکل ظاهری و نوع بسته بندی برای هدیه و سوغات بیشتر مورد توجه است. امروزه اغلب گز ها در جعبه های خاتم کاری سنتی و یا بسته بندی های شکیل به بازارعرضه می شوند.

علاوه بر شکل ظاهری و پروسه آماده سازی گز و سلامت مواد اولیه و ارزش غذایی آن، فرآیند قطعه بندی و برش زدن و بسته بندی نیز بسیار حائز اهمیت است. استفاده از دستگاه های استریل برش اتوماتیک بر سلامت و کیفیت محصول می افزاید و بسیار بهتر از روش سنتی و دستی است. وقتی خمیر پخته شده گز تهیه شد وارد دستگاه شد، با برش های طولی و عرضی در اندازه های مشخص قطعه بندی می شود. پس از آن در بسته بندی مخصوص به خود قرار گرفته و به بازار عرضه می شودبهداشتی بودن گز و توجه به برند آن بهتر است از گزهای با بسته بندی بهداشتی و درست استفاده کنید و ترجیحا گز فله خریداری نکنید، چرا که اغلب فاکتورهای بهداشتی در آن ها رعایت نشده است. ضمن اینکه خرید گز از برند معتبر خیال شما را از این بابت راحت می کند.

مطالعه کنید درباره‌  مرکز خرید گز اصفهان

توجه به مغز های مورد استفاده در گز

استفاده از مغز پسته، بادام، فندق و… در تولید گز یکی از مهم ترین ارکان انجام این کار می باشد. بنابر این میزان و کیفیت این مغز ها تاثیر مستقیمی بر کیفیت نهایی گز دارد. با توجه به این که چنین مغز هایی امروزه از قیمت بالایی برخوردار هستند، برخی از شرکت ها با استفاده از مغز های درجه دو و سه و یا استفاده از میزان کمتری از مغز در محصول خود محصول نهایی بی کیفیتی را با قیمت پایین وارد بازار می نمایند و عدم تشخیص این موضوع توسط خریدار و تنها توجه به قیمت کمتر محصول سبب می شود محصولی که فرد خریده است از کیفیت بسیار پایینی برخوردار باشد.

توجه به مغز های مورد استفاده در گز

سایر شرایط گز با کیفیت

شرایط بسته بندی و نگهداری گز در مغازه و فروشگاه هم می تواند به خرید گز با کیفیت به شما کمک بکند. به طور کلی خرید گز بسته بندی شده به مراتب از خرید گز فله بهتر است و کیفیت بهتری را هم خواهند داشت.

نوع برند هم شما را برای خرید یک بسته گز باکیفیت بسیار راهنمایی خواهد کرد. برندهای معروف و اصیل، برندهای شناخته شده ای هستند که هم میزان تبلیغات آنها در رسانه ها از جمله اینترنت بیشتراست و هم در سطح مغازه های فروش تنقلات و خشکبار و شیرینی فروشی ها بیشتر به چشم می خورند.

یک گز خوب نرم و ترد باید باشد و البته چسبندگی زیادی نداشته باشد. رنگ کاملا سفیدی داشته باشد و شیرینی آن گلو را نسوزاند. همچنین موادی همچون پوسته و سنگریزه و … در آن وجود نداشته باشد. اگر از نوع مغزدار می باشد مغز پسته به کار رفته در آنها کاملا سبز باشد و طعم مغز بادام در صورت استفاده از آن در گز، به تلخی نزند.

مطالعه کنید درباره‌  درصد گز به چه معنا است؟

اگر می خواهید گزی که خریداری کرده اید کیفیت خود را حفط کند باید شرایط نگهداری آن را به خوبی مهیا کنید. یعنی در جای خشک و خنک نگهداری شوند. دور از تابش مستقیم خورشید و نم و رطوبت. اگر هم برای طولانی مدت قصد نگهداری از آنها را دارید حتما در فریزر و یخچال باید این اتفاق بیفتد.

در این مقاله موارد بسیاری را در مورد گز باکیفیت بیان کردیم. حتما توجه کنید که در هنگام خرید به این موارد توجه کنید تا از نتیجه رضایت داشته باشید. اگر دوست داشته باشید خوشحال می شویم تا این مطلب را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. از همراهی تان سپاسگذاریم.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *