گز بلداجی

شهر بلداجی کجاست؟

شهر بلداجی کجاست؟
3
(2)

معرفی شهر بلداجی

شاید تا به حال نام شهر بلداجی را شنیده باشید و برایتان سوال پیش آمده باشد که شهر بلداجی واقع در کجاست و چه تاریخچه، آداب و رسوم و تفرجگاه هایی دارد؟ در واقع باید بگوییم که شهر بلداجی یکی از شهرهای شهرستان بروجن، واقع در استان چهار محال و بختیاری است. بلداجی که به پایتخت گز ایران هم شناخته میشود با جمعیت تقریبی ۱۱۷۲۸ نفر که در این شهر ساکن هستند در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان بروجن و ۶۵ کیلومتری شهرکرد (مرکز استان) قرار گرفته‌است که از شرق به روستای آقبلاغ و از غرب به امامزاده حمزه بن علی و از شمال و جنوب به رشته کوه های این منطقه محدود میشود.

شهر بلداجی کجاست؟


شهر بلداجی به طور عمده به عنوان یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان گز مرغوب و با کیفیت در استان چهار محال و بختیاری شناخته شده است اما در کنار آن تعداد زیادی از کارخانجات و کارگاه هایی که در شهر بلداجی واقع شده اند اقدام به تولید محصولاتی دیگر نظیر پولکی، نبات، سوهان، باسلوق، پشمک و نقل کرده اند. اما به طور کلی گز بلداجی شناخته شده ترین شیرینی سنتی و سوغات این شهر به حساب می‌آید که با برند و بسته بندی های متنوع به بازار عرضه میشود. از مکان های توریستی و جاذبه های دیدنی این شهر میتوان به امامزاده حمزه علی علیه السلام (از نوادگان امام سجادعلیه السلام) و تالاب چغاخور، حمام صفوی که مربوط به دوران صفوی می‌باشد و مسجدابوذر غفاری و مسجدامام خمینی که مربوط به دوره صفوی می‌باشد و قبرستان ارامنه در جنوب شهر بلداجی که مربوط به ۳۰۰ سال پیش است اشاره کرد.

مطالعه کنید درباره‌  معرفی بهترین سوغات اصفهان

بلداجی به چه معناست؟

بلداجی یعنی چه؟ اگر بخواهیم برای پی بردن به معنای اسم این شهر، معنای دو قسمتی آن را یعنی بل و داج را در زبان ترکی و نه در زبان فارسی بررسی کنیم، باید بگوییم که در زبان کهن بل به صورت بئل به معنای خدای زمین میباشد و داج یا دج به معنای نشانه و علامت و جفت است که با ترکیب با یکدیگر به صورت نشانه خدای زمین معنا پیدا میکند.

همچنین برای پیدا کردن معنای آن میتوان این نام را به شکل بلدا + جی نیز تجزیه کرد.

در جست و جوی اسامی مشابه با بلداجی را در کوه بل استان فارس٬ روستای داج در استان کرمان ٬ میزدج در استان چهار محال و بختیاری و سنندج در استان کردستان و بابل در استان مازندران پیدا کرد. که میتواند تا حدی در فهم معنی نام بلداجی به ما کمک کند.

شهر بلداجی کجاست؟

سوغات و محصولات بلداجی

همانطور که گفته شد، شهر بلداجی به طور عمده به عنوان پایتخت گز ایران شناخته میشود و از انواع تنقلات و شیرینی جاتی که به خصوص در سال های اخیر در حجم بالا از ایران به سایر کشور های جهان به خصوص کشور‌های همسایه صادر میشود میتوان به محصول با کیفیت گز بلداجی اصل اشاره کرد. این محصول ارزشمند به طور عمده کارخانجات و کارگاه هایی که در چهار محال و بختیاری واقع شده است تولید میشود اما در شهر های دیگری هم مانند اصفهان با کیفیت بالا تولید میشود که صادرات گز بلداجی اصل کمک بسیاری به اشتغال زایی و اقتصاد این مناطق کرده است.

مطالعه کنید درباره‌  مرکز خرید گز اصفهان

تولیدکنندگان گز بلداجی را با انواع، قیمت و کیفیت های متفاوتی از جمله گز ارزان قیمت و یا گزهایی با درصد بالای مغزها تولید میکنند. شاید دلیل ارزان قیمت بودن برخی از محصولات گز بلداجی با اینکه همان کیفیت در طعم و مزه را دارد تفاوت و اختلاف درصد مغزهایی باشد که در آن استفاده شده است که همین عامل منجر به نوسان داشتن قیمت ها در بازار داخلی ویا خارجی میگردد. در هر صورت سالانه گز بلداجی به دلیل طعم و خواص فراوان آن با بسته بندی و زن های مختلف در مقیاس بالا و به صورت فله ای به فروش میرسد.

شهر بلداجی کجاست؟

جاذبه های گردشگری و دیدنی شهر بلداجی

شاید علاوه بر سوغات و محصولاتی که در این شهر تولید میشود، کنجکاو باشید که بدانید در هنگام سفر به این شهر از چه مکان های دیدنی و تفریحی میتوانید دیدن فرمایید؟ در ادامه تعدادی از مکان هایی که میتواند در هنگام سفر به این شهر برایتان جذاب باشد را معرفی میکنیم:

تالاب بین المللی چغاخور، وسیع ترین و زیباترین تالاب شهر بلداجی که یکی از ده تالاب برتر پرنده نگری کشور شناخته میشود، در جنوب غربی این شهر واقع شده است و یکی از ناب ترین نقاط گردشگری شهر بلداجی به حساب می آید. همچنین از تفرجگاه های اطراف تالاب میتوان به باغ خان آورگان با درختان گردوی پانصد ساله، تنگ سیاه سیبک، شیرکشته، چشمه آلوقره، چشمه گلوگرد، قله زیبای کلار و…اشاره نمود. ماهی گیری در سواحل تالاب٬ پرواز پرندگان مهاجر ٬ قایقرانی در تالاب ٬ انعکاس زیبای کوه کلار در تالاب آئینه ای چغاخور، چرای گوسفندان در دامنه کوه کلار و گون زار های آن و در چمنزار اطراف تالاب، سیاه چادرها و…همه و همه از زیبایی های گردشگری این منطقه میباشد. شهرک ویلایی متویی مربوط به پتروشیمی بندر امام خمینی ٬ شهرک ویلایی الماس و دیگر شهرک ها و مهمانسراها در اطراف تالاب نوید رونق صنعت گردشگری در بخش بلداجی میباشد که سرمایه گذاران را به سمت این منطقه جلب نموده است.

مطالعه کنید درباره‌  بلداجی؛ پایتخت کنونی گز ایران

نقشه بلداجی

خرید گز بلداجی اصل

شما میتوانید انواع مختلف تولید شده گز بلداجی را از نوع لقمه ای تا آردی آن به صورت فله ای و کیلویی و بسته بندی شده تهیه کنید. تهیه و خرید برندهای گوناگون از گز بلداجی با عرضه مستقیم در این بخش امکان پذیر میباشد. گز بلداجی برای پخش به صورت سراسری در تمامی بازار ایران توزیع میگردد. البته گاه میتوان این سفارشات خرید گز بلداجی برای صادرات صورت میپذیرد.

برای خرید گز بلداجی اصل و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 3 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *