دسته‌بندی نشده

خواص درمانی گز در طب سنتی

0
(0)

گز حاوی چه ویتامین هایی است؟

برای پاسخ به این سوال که گز دارای چه ویتامین هایی است؟ باید بگوییم که یکی از راه های مقابله با بیماری ها و افزایش طول عمر، بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن است که خواص درمانی گز این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با مصرف گز سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها درامان بمانید. این شیرینی به علت داشتن ویتامین‌های A ، C ، E ، لوتئین و زآگزانتین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم تا اطلاعاتی را در رابطه با گز که به شما در خرید گز کمک خواهد کرد را خواهیم داد.

گز حاوی چه ویتامین هایی است؟

گز برای مغز 

از جمله تاثیرات گز برای مغز این است که گز تاثیر بسیاری در بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه دارد. این شیرینی بینایی و قوای جنسی را هم تقویت می‌کند.

تاثیر گز در کاهش اضطراب

از جمله خواص بی نظیر آن، تاثیر گز در کاهش اضطراب است. این شیرینی در تقویت اعصاب و آرام بخشی انسان نیز موثر است و به این دلیل باعث میشود اضطراب و استرس در بدن به حداقل برسد و برای زنان باردار بسیار مفید است ولی باید به اندازه مصرف شود زیرا زیاده روی موجب عوارض میشود. مصرف بیش از اندازه این شیرینی سردرد و بی‌قراری را به همراه دارد.

گز برای درمان کم خونی

خواص درمانی گز برای کم خونی هم میتواند مصرف شود. گز در درمان کم خونی نقش زیادی دارد افرادی که گلبول های قرمز بدن آنها کم است و از کم خونی رنج می برند می توانند از گز استفاده کنند. این شیرینی نقش موثری در تقویت عمومی و افزایش انرژی بدن دارد؛ گز هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد و کم‌خونی را هم برطرف می‌کند. 

معمولا افراد گمان می کنند به دلیل قند و شیرینی این خوراکی ، برایشان افزایش وزن زیادی به دنبال دارد ، اما بهتر است بدانید که قند گز برخلاف دیگر قند ها به سرعت تجزیه نمی شود و مقدار کمی از آن انرژی بدن را بسیار افزایش می دهد و به عنوان تنقلات مفید شناخته می شود.گز تولید هموگلوبین خون را افزایش می دهد و نقش موثری در تقویت عمومی و افزایش انرژی بدن ایفا می کند و به این دلیل با کم خونی مبارزه می کند .

مطالعه کنید درباره‌  مرکز خرید گز اصفهان

همان طور که گفتیم گزانگبین از شیره انگبین به دست می آید و انگبین خواص زیادی دارد . رای مثال از شناخته شده ترین این خواص می توان به درمان ناباروری اشاره کرد.مصرف گز به عملکرد سیستم گوارش بدن کمک می کند، افرادی که از یبوست و بواسیر رنج می برند می توانند از گز انگبین استفاده کنند تا از این طریق به طور کاملا سنتی و بدون مصرف هیچ گونه دارویی خود را درمان کنند. به دلیل مشغله های کاری ، افراد اعصاب نا آرامی دارند. مصرف گز انگبین به شما آرامش می دهد و خستگی و فشار یک روز کاری را از بین می برد.

گز انگبین در طب سنتی

طب سنتی طرفداران زیادی دارد. معمولا هر دارویی که تولید می شود مواد شیمیایی مختلفی در ساختار آن بکار می رود که می تواند به مرور زمان اثرات منفی بر بدن انسان بگذارد به این دلیل است که طب سنتی از جنبه های مختلفی دارای اهمیت بالایی است و باید به آن توجه کرد. گز انگبین در طب سنتی به دلیل خواص درمانی زیادی که دارد همواره استفاده می شود و مصرف این ماده خوراکی خوشمزه به شما پیشنهاد می شود. همواره داروهای مختلف شیمیایی برای انواع بیماری های گوارشی در بازار وجود دارد.

مصرف هر نوع دارو شیمیایی عوارضی را برای مصرف کننده به دنبال خواهد داشت که برای جلوگیری از این عوارض می توان راه های سنتی را امتحان کرد. بسیاری از مواد خوراکی هستند که خواص درمانی دارند و هیچ گونه عوارضی برای شخص مصرف کننده به دنبال نخواهد گذاشت. با توجه به خواص درمانی گز می توان گفت که این ماده برای درمان بیماری های گوارشی گزینه انتخابی بسیار مناسبی است .

در طب سنتی از گز انگبین بسیار استفاده می شود، همانطور که می دانید عسل طبیعی بسیار مقوی است، گز انگبین نیز خواصی مشابه عسل دارد و قند آن ساده است ولی سریع جذب نمی شود به همین خاطر بعد از استفاده از گز انگبین احساس ضعف و گرسنگی به شما دست نخواهد داد.

 

گز انگبين چگونه ساخته می شود؟

برای پاسخ به این سوال که گز انگبین چگونه ساخته میشود؟ باید بگوییم که انگبين ‌ها شهدى هستند كه حشرات پس از مكيدن از شيره پرورده گياهان آن را مى ‌سازند. اين حشرات پس از مكيدن شيره‌ ى پرورده‌ گياهان آن را به كيسه ‌اى كه در بدن خود دارند مى ‌برند و در آن جا مواد را به شربتى شيرين تبدیل مى ‌کنند كه اين شربت پس از خارج شدن از بدن حشره ها منعقد شده و به صورت انگبين در مى ‌آيد. پشه های سازنده ‌ى گز انگبین ،زنبور هاى كوچكى هستند كه در برگ ‌ها و ساقه‌ هاى این بوته خانه مى‌ سازند و از شيره ‌ى پرورده ‌ى گياه گز انگبین تغذيه مى‌ كنند .

مطالعه کنید درباره‌  بازارهای مهم اصفهان برای خرید گز

اين پشه‌ها از برگ و ساقه‌ى گون گز تغذيه مى ‌كنند و پس از تغذیه ماده ‌های سنگين شده به سوى پايين می آید در روى ساقه ‌ى ۳۷۹ گون گز می نشیند. این پشه ها تخم خود را كه حدود ۷۵ عدد است در ساقه بوته فرو می برند و مخفى مى ‌کنند و پس از اتمام کار خودشان از بين مى ‌روند. اگر زمستان سخت و پر برف باشد تخم آن‌ ها بيشتر دوام می آورد و بهتر می ماند و سال آينده محصول بيشترى از گز انگبين به دست مى ‌آيد.

گز انگبين چندين نوع قند و الكل دارد و مقدارى صمغ و لعاب و مواد معدنى و عامل زنده در ترکیب آن می باشند . براى به دست آوردن گز انگبین بايد سطحی از پوست بز را پهن كنند زيرا بوته گیاه به دلیل داشتن صمغ و لعاب چسبنده است و به پارچه مى ‌چسبد . پوست شرح داده شده را را زير درخت گون گز پهن مى ‌كنند و يک غربال روى آن مى‌ گذارند و سپس به وسیله یک چوب دستى به برگ و ساقه ‌ها ضربه مى‌ زنند تا همه محصول بوته از غربال رد شود و روى پوسته ريخته شود.

گز انگبين چگونه ساخته می شود؟

خواص انگبین

لازم به ذکر است که حتی شاخه و برگ گز انگبین نیز مفید است، هنگامی که فردی از اعضای خانواده شما سرما می خورد از شاخه و برگ گز انگبین استفاده کنید و بعد از مدت زمان کوتاهی تاثیر شگرف آن را مشاهده خواهید کرد.

از دیگر خواص انگبین در تقویت حافظه و ذهن بسیار شناخته شده است به همین خاطر جوانان و نوجوانان که در سنین رشد هستند و مطالبی درسی خود را فرا می گیرند می توانند به عنوان وعده های غذایی از این خواص درمانی گز استفاده کنند.

گز انگبین به دلیل داشتن فروکتوز برای كمک به اسپرم سازی مردان موثر است همچنین این گیاه در درمان ناباروری نیز تاثیر مثبت دارد.

 مصرف گیاه گز انگبین از ابتلا به یبوست و بواسیر جلوگیری می ‌کند ، گزانگبین از بهترین ملین برای کودکان و افراد سال دار به شمار می رود. همچنین قند موجود در گزانگبین برای افراد دیابتی ضرری ندارد و این بیماران می ‌توانند از این گیاه پر فایده استفاده کنند. 

بخور گرفتن توسط شاخه و برگ گیاه گز انگبین یکی از راه‌ های درمان خانگی سرما خوردگی است که این کار بومی منطقه خوانسار است. در طب سنتی از جوشانده پوست درخت گز انگبین برای قطع کردن اسهال و اسهال خونی استفاده می ‌شود.

مطالعه کنید درباره‌  خرید گز رژیمی (بدون قند)

گز انگبین خاصیت نرم کنندگی و رفع خشونت سینه، درمان تنگی نفس و رفع ناراحتی ‌های دستگاه تنفس را نیز دارد. گز انگبین سبب تقویت دستگاه گوارش، تقویت كبد، معده و روده می شود و افزون بر تقویت دستگاه گوارش را ضد عفونی هم می کند. از گز انگبین خوانساری برای تهیه گز اصفهان استفاده می شود.

انگبین دارای ویتامین ‌های متنوع چون ویتامین دی و کلسیم است ، به همین خاطر استفاده مناسبی برای درمان و جلوگیری از درگیر شدن به نرمی استخوان است. انگبین جایگزینی برای شکر و قند های مصنوعی است که می توان از آن شربت درست کرد. شربت انگبین اگر در مصرف کودکان قرار بگیرد سبب محکم شدن استخوان ‌بندی آن ها می شود.

در طب سنتی از خاکستر این گیاه، برای درمان و بهبود سوختگی‌ ها استفاده می ‌شود.

مصرف گز انگبین، برای درمان یرقان كه از ضعف كیسه صفرا سر چشمه بگیرد ، مفید می باشد.

مصرف شهد گز انگبین برای درمان ورم، گرفتگی و انسداد مجرا های مرتبط با طحال موثر است. شهید گز انگبین برای زخم روده و اثنی عشر هم یک عامل برای بهبودی است .

طبع آن گرم و خشک است.

جهت رفع سرفه های کهنه از پوست این گیاه با دارچین مخلوط نموده دم کرده میل شود.

جهت رفع درد معده به خاطر سردی، مقدار ۴ گرم از پوست گیاه را دم کرده با شکر شیرین نموده میل شود.

مزمزه کردن دمکرده این گیاه برای دندان ها مفید است.

جهت تسکین دندان درد پوست درخت گز را کوبیده با سرکه مخلوط کرده مزمزه کنند.

مزمزه کوبیده پوست این گیاه با سرکه بوی تعفن و چرک لثه را از بین می برد.

جهت رفع بدبویی بینی پوست این گیاه را نرم کوبیده فتیله ای را به آن آغشته نموده در بینی بگذارند.

جهت درمان بواسیر پوست این درخت را با دارچین مخلوط نموده دم کرده بنوشند.

دمكرده پوست این درخت با دارچین برطرف کننده ترشح زیاد اسپرم است.

جهت دفع اخلاط خونی سینه از دمكرده این گیاه استفاده شود.

پوست این درخت برای طحال و کبد مضر است باید با مصطکی میل شود.

جهت درمان اسهال ۸ گرم پوست این درخت را در ۳۰۰ سی سی آب جوش دم کرده روزی سه استکان بنوشند.

خانمهای حامله از خوردن گیاه گز خودداری کنند.

جوشانده پوست این گیاه برای کنترل پرقان مفید است.

نام های دیگر آن: دهن القندول، عودالبرق، عراقا، دارشیشعان، قندول، شیشعان و دیش یولقون می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *