گز از تنقلات شیرین

نحوه نگهداری گز

0
(0)

شرایط نگهداری گز آردی لازمه رعایت نکات اصولی است تا باعث حفظ کیفیت محصول گردد. گز به عنوان نوعی شیرینی باید در مکانی خشک و خنک و در دمای کمتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. البته این در صورتی است که گز آردی را در حجم بالا تهیه کرده باشید. در این شرایط انواع گز آردی تا یک سال ماندگاری خواهند داشت. در ادامه به انواع روش های نگهداری گز و عواملی گه باعث خراب شدن گز میشود پرداخته ایم. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

عواملی که باعث خراب شدن گز میشود

شاید دیده باشین گز که میخرید بعد یه مدت خشک میشه یا حتی اگه خشک نشه به خوشمزگی روز اول نیست. گز وقتی میمونه بافت کشسانی که داره به یک بافت پفکی تبدیل میشه که نرم هست ولی خوشمزه نیست. در ادامه عواملی که باعث از دست رفتن تازگی گز میشود را بیان کرده ایم.

بیشتر بخوانید : خرید عمده گز

قرار گرفتن در محیط با حرارت بالا یا پایین

چون گز مقداری رطوبت داره حرارت باعث تبخیر رطوبت گز میشود و گز مقداری خشک میشود از طرفی اگه رطوبت گز بالا تر از حد معمول باشه پسته های موجود در داخل گز حالت نم دار پیدا میکنند و طعم گز را خراب میکند پس مهمه که گز توی دمای مناسب نگهداری شود دمای نگهداری گز دمای 25 درجه سانتی گراد هست که به آن دمای اتاق هم گفته میشود.

مطالعه کنید درباره‌  مواد اولیه گز

قرار گرفتن در محیط با رطوبت بالا

آفت شیرینی های مختلف مخصوصا گز رطوبت است. رطوبت باعث میشه مکان مناسب برای رشد انواع باکتری و قارچ بوجود بیاد و طعم گز تغییر پیدا کند. آیا میدانید که باکتری ها عاشق چیز های شیرین هستن چون بر خلاف چربی که یک سوخت سخت برای باکتری ها حساب میشود به راحتی میتواند قند را مصرف کنند. در بین همه مدل گز ها، گز آردی از همه آسیب پذیر تر است و مهم است که توی ظرف در بسته و محیط خشک نگهداری شود.

قرار گرفتن در جلوی نور مستقیم خورشید

حتما پشت تمام خوراکی ها و داروها خوندین که به دور از نور خورشید نگهداری شود. نور خورشید هم حرارت داره و هم بخاطر اشعه UV باعث خرابی مواد خوراکی میشود. این وسط گز با کیفیت هم مواد نگهدارنده ندارد و ارگانیک هست زودتر مقابل نور خورشید تازگی خود را از دست میدهد.

بهترین روش نگه‌ داری گز آردی

گز آردی به دلیل وجود آرد و نرمی این نوع شیرینی باید در یک محیط خنک و خشک نگهداری شود چرا که نور آفتاب و گرما باعث خرابی و بی کیفیتی این نوع گز میگردد. بهترین زمان مصرف انواع گز بین ۲ تا ۴ ماه میباشد. رطوبت گز باید متعادل باشد. چنانچه اگر رطوبت گز زیاد باشد گز نرم میشود و تمام مغز های موجود در بافت آن کیفیت خود را از دست خواهند داد و طمع آن ناخوشایند میشود. اگر رطوبت گز کم شود گز خشک و به اصطلاح غیر قابل مصرف میگردد.

مطالعه کنید درباره‌  ویژگی های گز با کیفیت

نکات مهم درمورد گز آردی:

  • در تهیه گز از مواد اولیه شیرین مانند عسل و شکر استفاده میشود بنابراین، ممکن است بعد از مدتی فاسد شود. در این صورت باید در یخچال نگه داری شود تا مانع از فعال شدن باکتری های فاسد کننده شود.
  • درباره‌ شرایط نگهداری گز آردی این موضوع میباشد که در صورت باز کردن جعبه گز آردی، بعد از مصرف حتماً با سلفون و نایلون روی آن را بپوشانید و در فریزر گذاشته تا از نفوذ هوا و خشک شدن آن جلوگیری شود. در این صورت شما می توانید یک جعبه گز را به مدت طولانی تری مصرف نمایید.

گز با کیفیت آردی چه ویژگی هایی دارد؟

گز آردی را میتوانید هم بدون مغز و هم مخلوط با انواع مغز های پسته، بادام و یا مخلوط هر دو سفارش دهید. این نوع گز به خاطر وجود آرد، هم از لحاظ مزه و هم از لحاظ بافت نرم آن بسیار مورد پسند میباشد. خصوصا گز آردی بدون مغز که خود بسیار نرم و لطیف میباشد در بین خریداران بسیار محبوب است. در گز آردی مغز دار نیز بیشتر از مغز پسته و بادام یا مخلوط هر دو با درصد مغز متفاوت استفاده می‌شود.

هر چه مقدار مغز ها در گز بیشتر باشد مزه آن بهتر و لذیذ تر میشود. از این رو، گز آردی پسته‌ای پر مغز نسبت به سایر گز های آردی به دلیل سفارشات زیاد، تولید انبوهی دارد. این نوع گز، بیشتر در شمال و شمال غرب کشور پر طرفدار می باشد چرا که گز دارای ارزش غذایی بالا و موادی با طبع گرم مثل انگبین، عسل، ترنجبین، گلاب و هل میباشد که برای این مناطق که دارای آب و هوای سرد و معتدل هستند بسیار مناسب است.

مطالعه کنید درباره‌  طبع گز چیست؟

بیشتر بخوانید : درصد گز به چه معنا است؟

نمایندگی خرید گز آردی

امروزه استاندارد از مهمترین عوامل پذیرش یک محصول در بازار مصرف داخلی و خارجی و اطمینان خریداران است. بدونه شک تحقق این امر گامی مهم در کنترل کیفیت و رونق بازار مصرف خواهد بود. گز فردوس بلداجی از سالهای گذشته بطور متفرقه از طرف مسافرین به عنوان سوغات به بیشتر کشورهای منطقه، اروپا و حتی آمریکا برده شده است.

هم اکنون این محصول به بعضی کشور های منطقه از جمله عربستان، کویت، شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس و پاکستان صادر میشود. بی گمان برنامه ریزی و افزایش صادرات این محصول با توجه به ارزش افزوده و ارزآوری آن تحول مهمی در اقتصاد بلداجی و حتی استان ایجاد خواهد کرد و بخش مهمی از مشکل فصلی بودن این کار را از بین خواهد برد. امروزه بسته بندی مواد غذایی از مهمترین عوامل موفقیت یک محصول در بازار مصرف داخلی وخارجی است. برای سفارش گز میتوانید به فروشگاه گز فردوس سر بزنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

چه قدر به این محتوا علاقه داشتید؟

امتیاز خودتان را ثبت کنید

میانگین امتیازدهی: 0 / 5. تعداد ثبت امتیاز: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *